søndag 24. oktober 2010

Diabetes!

Igjen er vi oppe i en utrolig trasig situasjon med Fie. Stakkar Fie! Det er liksom ikke måte på hva denne frøkna skal igjennom.

Fie hadde løpetid for en 3-4 uker siden. Etter løpetiden syntes jeg hun begynte og drikke så veldig mye vann. Humøret hennes så ut til og svinge voldsomt. Fra og være blid og fornøyd som alltid til og virke veldig trist og lei. Ettersom ukene gikk syntes jeg hun ble trøttere og trøttere. Fort sliten ble hun også. Jeg kunne se på hele hun at ting ikke var som det bruker og være. Hun la seg mye for seg selv og gikk bort når jeg tok kontakt med hun. Dette er ting hun aldri gjør så jeg bestemte meg da for og ringe veterinær for en sjekk.

Mens jeg var på jobb ringte jeg dyrlegen på kongsberg for en time, timen fikk jeg allerede dagen etterpå.

Da jeg kom hjem hadde Fie tisset en stor damm inne. Noe som er veldig ulikt hun.

Morgenen etter satte jeg meg i bilen og kjørte til Kongsberg. Noe urolig for svaret jeg ville få. Men jeg klamretmeg til håpet om at det kunne være noe så uskyldig som urinveisinfeksjon.

Veterinæren tok en generell helseundersøkelse på Fie. Alt var fint bortsett fra 2 døde tenner. Men dette var helt normalt på eldre hunder.

Veterinæren tok så ultralyd for og utelukket livmorbetennelse. Og til min store lettelse så var det heller ikke det. Blodprøve ble tatt og satt til analyse. Imens skulle Fie og jeg gå ut og ta en urinprøve. Det tok da ikke mange minuttene før veterinæren kom ut igjen og sa at han med 90 prosent sikkerhet kunne si hva som feilte Fie.

Fie hadde veldig høyt innhold av sukker i urinen. Så hun har Diabetes. Jeg kjente hjerte sank og jeg kjempet mot gråten der jeg satt. Tankene fòr gjennom hode og jeg fikk sikkert ikke med meg halvparten av hva veterinæren satt og snakket om.

Vi tuslet ut gjennom døren og satt oss i bilen for og vente på svaret på blodprøven og igjen steg spenningen da svaret kom.

Fie hadde ett blodsukker på 19.5, normalt skal det ligge på mellom 4-8. Hun hadde for høye verdier på lever, for høye verdier av kalk og forhøyet crp. 

Veterinæren forklarte meg mye rundt de forskjellige verdiene. I beste fall kan det ha med en allrgi og gjøre. I verste fall har hun er form for kreft. Første behandlingen gikk nå på og starte med antibiotika i 10 dager. Og starte behandling med insulin. Fie skal da gå på spesial diett og få insulin 2 ganger daglig. Så blir det og følge opp blodsukkeret for og se om insulindosen må justeres underveis. Dette blir helt nye rutiner for både Fie og meg. Men jeg klamrer meg til håpet om at dette skal gå bra.

Neste måned skal vi ned igjen for og ta ny blodprøve og dermed sjekke videre Fie`s forhøyede leververdier. Jeg krysser fingrene for gode nyheter da. Og for at Fie fortsatt skal få ett godt og lykkelig liv sammen med oss! Tanken på og miste hun er utrolig vond. Hun står meg så nært og med sitt vinnende vesen og sin herlige personlighet blir hun så spesiell for oss!

DSCF1487

8 kommentarer:

  1. Trist å lese om Fie. Hun skal jammen prøve mye. Håpe det hjelper med medisinen dere har fått. Att dere klarer å å få diabetesen på rett vei. Og att det ikke er noe annet alvorlig som feiler henne også. Jeg ønsker dere lykke til og krysser fingra for att dette går bra. God bedring :-)

    SvarSlett
  2. Krysser også fingrene for at alt skal gå bra med Fie - god bedring!
    Klem

    SvarSlett
  3. Noen ganger tar det aldrig slutt.
    Så trist dette var, må så innerlig håpe det ikke feiler Fie ennda mere.

    Her er det bare å krysse finger og ønske god og snarlig bedring med diabetes beh!!!

    Tøft når det blir noe med "vår beste venn"
    Lykke til Ida og Fie som er så vakker og ser så snill ut!!!
    Trøsteklem fra oss!

    SvarSlett
  4. Huff så trist.....
    Jag hoppas att hon slipper mera sjukdom och plågor, och att du kan få slippa att vara ängstlig för henne.....
    Det är hemskt när ens fyrbenta vänner får lida och de inte kan tala om vad som är fel eller gör ont...
    Önskar er lycka till med allt och hoppas att resultat från vetrinärbesök löser sig till det bästa...
    Styrkekramar från oss och lappeguttane Isac och Aiko

    SvarSlett
  5. Trist å høre! Håper det ikke er kreft, og at hun kan få et godt liv resten av levetiden. Tenker på dere.

    SvarSlett
  6. Så trist å lese om Fie, jeg krysser fingre, tær og Frost krysser sine labber for at alt ordner seg på en måte som gir dere flere gode dager og år sammen!

    Ha en god uke!

    SvarSlett
  7. Balder og jeg sender masse god bedring hilsener og håper det beste! Krysser fingre og poter alt vi makter!

    Hilsen fra Balder-gutten og matmor Irén

    SvarSlett
  8. Stakkars Fie! Godt at hun har en våken og flink eier som forstår at det er noe galt å hjelper henne! Nå får dere bare håpe at medisinene virker som de skal og at Fie plutselig blir i bedre form en på lenge! Masse god bedring og lykke til fremover!

    SvarSlett